2013. december 8.

BEJGLITORTA (diós mákos nyírfacukorral)


Annyian panaszkodnak, hogy nem tudnak bejglit sütni, mert szétreped, ezért hoztam a megoldást. Annyi helyen láttam már, hogy kénytelen voltam elkészíteni én is. A véleményem róla, hogy könnyen elkészíthető, nem kell rettegni attól, hogy kifolyik a töltelék. Mindenki kedvére díszítheti és variálhatja a tölteléket, és egy ekkora torta bőséggel elegendő egy családnak. Tehát, aki fél a bejgli sütésétől, az nyugodtan nyűgözze le egy ilyen tortával a szeretteit. A változatosság amúgy is gyönyörködtet.
Természetesen nem is én lennék, ha valamit nem felejtenék el. Ugyanis a mák és a dió közé jött volna 1 marcipán réteg is, de amikor lekentem a tetejét  és nézegettem, hogy miért maradt ki tésztám, akkor vettem észre, így az megmaradt. Tehát egy ekkora formához elég a tészta plusz 1 laphoz.
Én lisztkeverékből és nyírfacukorral készítettem, de nyugodtam mehet sima lisztből és rendes cukorral.

Hozzávalók
18 x 18 centis formához

40 dkg lisztkeverék (10 dkg fehér, 15 dkg BL 80 kenyérliszt, 15 dkg  RL 90 világos rozsliszt)
8 dkg vaj vagy margarin
1 tojássárgája
2,5 dkg élesztő
3 evőkanál cukor (ízlés szerint)
1,5-2 dl tej
1 csipet só

20 dkg darált dió
4-5 e.k.darált nyírfacukor
1 k.k.vaníliakivonat
3 e.k. baracklekvár
1 narancs reszelt héja
1 e.k sötét. rum
1/2 dl tej

20 dkg darált mák
4 e.k. darált nyírfacukor ( ízlés szerint)
1 citrom reszelt héja
1 narancs reszelt héja 
2 e.k. meggylekvár v. szilva
1 k.k. őrölt fahéj
1/2 dl tej vagy meggylé
+ 1 tojássárgája a lekenéshez

Elkészítés


Tészta
Az élesztőt futtassuk fel a a langyos tejben, kevés cukor segítségével.
A lisztet szitáljuk egy nagy tálba.
A vajat olvasszuk fel, majd adjuk hozzá a cukrot, hogy olvadjon fel.
A felfuttatott élesztőt öntsük a liszthez, majd adjuk hozzá a tojássárgáját, sót és a langyosra hűlt vajas cukrot.
Alaposan dagasszuk ki a tésztát.
Egy könnyen formázható rugalmas tésztát kell, hogy kapjunk. A liszt minősége miatt változó a felvett folyadék mennyisége, ha keménynek érezzük, nyugodtan pótoljunk  hozzá tejet.
Takarjuk le és hagyjuk a duplájára kelni.

Töltelék

A diót és mákot daráljuk le.
Tegyük egy-egy tálba őket.
A felsorolt alapanyagokkal ízesítsük, keverjük össze.
Forraljunk fel tejet, és ezzel forrázzuk le a diót. Apránként adjuk a dióhoz a tejet, mert sűrű kenhető masszára lesz szükségünk, ha folyós, az nem jó.
A mákkal ugyanezt a műveletet hajtsuk végre. Amennyiben van meggylevünk otthon, azzal lazítsuk a mákot, ez esetben apróra vágott meggydarabokkal is dúsíthatjuk, ha nincs természetesen a tej is tökéletes hozzá.
Tegyük pár percre hidegre a töltelékeket, hogy lehűlve tudjuk betölteni  velük a tortánkat.

Összeállítás

Amikor megkelt a tészta osszuk 3 részre, ebből 2 kisebb és egyforma 1 pedig a kicsik duplája.
A nagyobb tésztalabdát nyújtsuk ki  legalább 25 x 25 centis négyzetté és béleljük ki vele a 18 x 18 centis formát úgy, hogy kissé túllógjon a tészta a peremeken.
Simítsuk bele a mákot, egyengessük simára a tetejét.
Az egyik kisebb labdát nyújtsuk pont a tepsink méretére és fektessük a mákra.
Most a diótölteléket simítsuk el.
A következő kisebb tésztagombócot szintén tepsi méretűre nyújtjuk és befedjük vele a diót.
A túllógó tésztát egy éles késsel levágjuk.
A két tésztát egy kanál vagy fakanál végével ügyesen összenyomkodjuk, hogy ne tudjon szétnyílni.
A lehulló tésztaszéleket nyújtsuk ki és kedvünkre való formákat szúrjunk ki belőle és ezekkel díszítsük meg a torta tetejét.
Felvert tojással kenjük le és egy villával szurkáljuk meg, hogy a felesleges gőz távozhasson.

Sütés

175 fokos légkeveréses sütőben k.b. 50 perc. Tűpróbával érdemes ellenőrizni.
Az első 10 perc után takarjuk le sütőpapírral a torta tetejét,   majd az utolsó 10 percben vegyük le a papírt, hogy szép színe legyen.

Miután kihűlt szép vékonyan szeletelhető.

sütés előtt

mákos diós belglitorta

12 megjegyzés:

  1. Gyönyörűséges! Szép vastag benne a töltelék, mi is így szeretjük!!!

    VálaszTörlés
  2. Csodaszép! A díszítés is nagyon ott van! :)

    VálaszTörlés
  3. Bejgli mint torta? Nekem való kihívás!! :)))

    VálaszTörlés
  4. Csodaszép! :) Még a sütés előtti állapot is olyan gyönyörű, megsülve pedig akár egészben, akár szeletelve nagyon-nagyon guszta! :)

    VálaszTörlés
  5. Én még soha nem sütöttem bejglit, így nem is tudom, hogy félnem kéne-e tőle. Ettől minden esetre nem félnék, hisz olyan gyönyörű! Az ötlet meg... zseniális!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik neked Gerdi :) Szerintem kéne sütnöd egy bejglit :)

      Törlés
  6. Nagyon szuper lett! És csakis finom lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finom volt, de nagyon kiadós süti. Egy vékony szelet bőven elegendő belőle.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...