2019. december 26.

MARCIPÁNNAL TÖLTÖTT MÁKGOLYÓK

marcipánnal töltött mákgolyók

A tavaly készült zserbógolyók hatalmas sikerén felbuzdulva elhatároztam, még tavaly, hogy megalkotom a mákos kistestvérét is. Ugye, a jó munkához idő kell, így csak most sikerült a tervemet megvalósítani. Végre nem zörgött a légkalapács, nem lógtak munkások a házon..., kihasználtam ezt a pár nap viszonylagos nyugalmat.
Akik kóstolták -voltak elegen- azt mondták, hogy felejtsem el a zserbógolyókat és a mákos bejgliből is kevesebbet készítsek, inkább ezekre az isteni golyócskákra koncentráljak.
Szerintem próbáljátok ki, nem fogjátok megbánni.
Rengeteg, legalább 50 db lesz ebből a mennyiségből, nyugodtan felezzétek le a mennyiségeket. Először ugyanis nem méricskéltem a hozzávalókat, csak a második nekifutásra, de akkor már ilyen brutális mennyiség került bekeverésre.
Lehet még variálni a tölteléken. Egy kimagozott meggybe teszem a marcipánt és így kerül a mákgolyócska közepébe, így még finomabb. Sajnos erről a verzióról nem készült fotó, majd pótlom.


          
Hozzávalók

30 dkg darált mák
25 dkg darált háztartási keksz
15 dkg sötétbarna nádcukor
1 e.k. mézeskalács fűszerkeverék
1 narancs reszelt héja
1 citrom reszelt héja
3 e.k. szeder, vagy szilvalekvár
25 dkg marcipánmassza
2-2,5 dl víz
25 dkg fehér csokoládé



Elkészítés
Egy lábasban keverd el a mákot, cukrot, fűszereket, reszelt héjakat, lekvárt, majd öntsd fel 2-2,5 dl vízzel, ha szükséges, akkor adj még hozzá vizet, keverd el, majd kis lángon kezd el melegíteni. Keverd folyamatosa, mivel elég sűrű, nehogy leégjen.
Nem kell nagyon főzni, csak hagyd, hogy jól összeálljon. Ez 2-3 perc, ha több víz ment bele, akkor viszont addig kell főzni, még elpárolog.
Tedd hideg helyre, hagyd kihűlni.
Végül keverd el benne a háztartási kekszet. Én ezt úgy csináltam, hogy a keksz felét belekevertem, majd deszkára borítottam és a másik felét belegyúrtam.
Így jól lehet érezni, hogy mennyi kekszet vesz fel és lehet korrigálni az állagát. Egy jól formázható, de stabil anyagot kell kapni végeredményként, ezt a keksz mennyiségével, nagyon jó lehet szabályozni. Minél  vizesebb a mák, annál több kekszet vesz fel, ezért nem szabad túlzásba esni a vízzel.
Egy konyhai mérleg segítségével mérj ki k.b. 24 grammos adagokat az elkészült mákból és formázd őket golyóvá.
                                  
Ugyanezt tedd a marcipánnal is, de abból 4 grammos golyócskákat kell formázni.
Érdemes egy tálcára golyózni a mákot és kicsit betenni a hűtőbe, mert hidegen könnyebb vele dolgozni.
Egy mákgolyót tégy a tenyeredbe, lapogasd el, tedd a közepébe a marcipánt, hajtogasd fel a mákkorong széleit és gombócold.
Olvaszd fel, vízgőz felett a fehér csokoládét, ha tudod, érdemes temperálni.
golyókat mártsd meg az olvasztott csokiban. Én ezt két villa segítségével szoktam csinálni. Felszúrom egy villára a golyót, megmártom, majd függőlegesen tartom, lecsepegtetem a felesleges csokit, majd a másik villával alányúlok és a segítségével leemelem a másik villáról a csokis golyót és sütőpapírra fektetem.
Ekkor kell megszórni mákkal, cukorgyöngyökkel, csokigyönggyel, vagy bármivel amit elképzeltünk dekorációnak a golyóbisokra.
Hűvös helyen hagyd megszilárdulni a csokit.
Remek vendégváró, vagy gasztroajándék.

                                             


marcipánnal töltött mákgolyók

4 megjegyzés:

  1. De szépségesek... ha lesz időm, jővő héten meglepem ilyennel anyukámat! :-) BÚÉK!

    VálaszTörlés
  2. Most néztem be hozzád és látom ezt a csodás édességedet ami eddig elkerülte figyelmemet:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök Éva, hogy benéztél. Jó tudni, hogy van még valaki aki látogatja a blogomat. Sajnos nagyon kevés az időm mostanában.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...