2016. december 2.

SZABOLCSI TÖLTÖTT KÁPOSZTA

szabolcsi töltött káposzta

Ha töltött káposztát készítek, akkor az erdélyi változatot (savanyú káposztás) választom, mert az a nagy kedvencem, de a gyerek rajong ezért a verzióért. Amíg élt a férj nagymamája, addig volt aki ellása az igényeket, de amióta nincs már köztünk, azóta tart a nyaggatás. Volt úgy, hogy rendeltünk Nyíregyházáról, mert ott vannak asszonyok, akik csak ezzel foglalkoznak, hogy naphosszat töltik ezeket a mini töltelékeket. Ezennel szeretném elmondani, hogy minden tiszteletem az övék. Nem is értem, hogy képesek százszámra ezt készíteni. Az biztos, hogy nem egy ilyen nyughatatlan és türelmetlen embernek való elfoglaltság ez, mint én vagyok. Nem is lesz ez az étel állandó étlapon. 
Meg kell, hogy valljam nagyon jól sikerült, még nekem is ízlett, pedig nem tartozik a kedvenceim közé. Kissé változatosabban ízesítettem, mint azt a nagymama anno. Só, bors és Vegeta szerepelt az eredeti receptben, de én nem vagyok hajlandó Vegetát használni, ezért került bele egy kis kömény és babérlevél. Természetesen ezek elhagyhatók, de nekem ez így volt jó.
Aztán a hab a tortán az volt, hogy mire megbirkóztam az elkészítéssel, addigra szélvihar és szakadó eső volt, így még az elemekkel is megküzdöttem, hogy lefotózhassam, de a gyerek szerint megérte 💗


Hozzávalók

1 nagy fej fejes káposzta

60 dkg darált lapocka
20 dkg rizs
2 nagy fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
1 t.k. só +1
2 k.k. őrölt bors
1 t.k. pirospaprika

opcionális

1 k.k. majoránna
1 k.k. őrölt kömény
2 babérlevél
1 k.k. cukor

0,5 l. sűrített paradicsom (passata)
10 dkg füstölt szalonna


Elkészítés

Először is vágd ki a káposzta torzsáját. Nálam itt kezdődtek a gondok, filmre kellett volna vennem a bénázást a mit végbe vittem, mire kioperáltam, de a lényeg, hogy kiszedtem.
Egy fazékba tégy sós vizet, forrald fel és dobd bele az egész (torzsátlan ) káposztát.
Pár perc után elkezdenek leválni a levelek.
Szedd leveleire és vágj ki belőle minden keményebb részt, mert lehetetlenség lesz feltekerni. A nagyobb leveleket felezd, vagy negyedeld.
Közben kockázd fel a szalonnát és pirítsd zsírjára.
Egy kanál zsírt szedj ki belőle és ezen fonnyaszd meg a nagyon apróra vágott hagymát. Amikor üveges, keverd el benne a pirospaprikát és zárd el a tüzet.
A darált húst keverd el az átmosott, de nyers rizzsel.
Add hozzá a fonnyasztott hagymát, majd sót és borsot és reszelj hozzá 1 gerezd fokhagymát. Én itt már formáltam az ízt a saját képemre, ezért adtam hozzá őrölt köményt és majoránnát. 
Alaposan dolgozd össze a tölteléket.
És ekkor vegyél egy nagy levegőt és tedd a tenyeredbe az első káposztalevelet, adagolj bele 1 kávéskanálnyi tölteléket és tekerd fel. 
Ügyelj arra, hogy ne legyen se túlságosan szoros, mert a rizs miatt dagadni fog és túlságosan laza sem, mert akkor szétesik. Szóval, ezzel el kell szórakozni, nincs mese, de egyszer csak ráérez az ember és akkor már kicsit ügyesebben megy a dolog, ne izgulj, a végére belejössz 😠, kitartás.
Amikor elkészült a rengeteg, apró töltelék, akkor kockázd fel a másik hagymát is, add hozzá a kiolvasztott szalonnakockákat és zsírt és kissé dinszteld meg.
A káposzta megmaradt keményebb részeit és leveleit csíkozd fel és add a hagymához. Ezzel megágyaztál a töltikéknek.
Szép sorjában rakosgasd le őket.
Öntsd fel félig vízzel, majd a paradicsomlével, sózd, borsozd, reszeld bele a másik fokhagymagerezdet és forrald fel.
Én itt megint variáltam, mert dobtam bele 2 babérlevelet, mert nekem hiányzott belőle és 1 k.k. cukrot is, mert mindig adok kevés cukrot a paradicsomos ételekhez, de ez is elhagyható. Lehet p.l. ecettel savanyítani is. Mindenki tegye úgy, ahogy szereti.
30 perc alatt elkészül, zárd el a tüzet és lefedve hagyjad még 10 percet, hogy jó puha legyen a rizs.

Friss kenyérrel és tejföllel tálaljad.

Tipp: Érdemes nagyobb adag tölteléket elkészíteni, ha már egyszer rászántad magad és a fagyasztóba helyezni, így bármikor előkaphatod és fél óra alatt asztalra varázsolhatod.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...