2014. április 8.

HÁZI SAJTKÉSZÍTÉS MEDVEHAGYMÁS LÁGY SAJT ÉS MOZZARELLA

házi sajtkészítés

Erre az attrakcióra már elég régóta készülök, de valamiért mindig elmaradt. Rengeteget utánaolvastam és készültem a nagy alkalomra. Voltak félelmeim, mivel számomra teljesen ismeretlen terepre érkeztem, de leküzdöttem és hatalmas lelkesedéssel belevágtunk.
Reggel kezdtük a piacon a frissen fejt tej beszerzésével és természetesen megakadt a szemem a csodás medvehagyma csokron is, így egyből eldőlt, hogy medvehagyma is kerül a sajtba - nem is én lennék, ha kihagytam volna ezt a lehetőséget. Állatpatikában megvettük a tejoltót, így elkezdhettük.
Nem olyan bonyolult a folyamat, mint hittem. A finom, ízletes végeredmény pedig minden várakozásomat felülmúlta.
Nem vettünk méreg drága sajthárfát és préseket, hanem mindent a konyhában fellelhető eszközökkel oldottunk meg. Mondjuk egy maghőmérő nem árt a művelethez, de szerencsére van a birtokomban.
Egyetlen egy dologra kell ügyelni a tisztaságra, így minden eszközt fertőtleníteni kell (én mindent kiforraltam vízben). 
Sajnos a nagy izgalomban nagyon kevés képet készítettem, de lesz még folytatás és akkor majd pótlom a hiányosságokat. Most azért rakom fel mégis, mert sokan kérdeztétek, hogy mikor hozom már a receptet.
Nem linkelek forrásmegjelöléseket, mert k.b. 50 oldalt kéne.


Hozzávalók

(35 dkg lett a sajt)
3 liter frissen fejt tej
1 k.k. tejoltó
kevés asztali só
chili pehely
medvehagyma

a felvagdosás

Elkészítés

A tejet kisterilizált rozsdamentes fazékban a tűzre tesszük.
A hőmérőt rászereljük és 38 fokig melegítjük.
Amikor elérte a megfelelő hőmérsékletet 1 kiskanál tejoltóval beoltjuk és jól elkeverjük. (itt van az a rész, amit mindenki máshogy tesz, van aki a tűzön hagyja, van aki leveszi) Én keverés után lefedtem egy konyharuhával és elzártam a tüzet.
Jó fél óra múlva  már szépen egyben volt a leendő sajtunk, de majdnem 1 órát hagytam állni. Ekkor egy hosszú pengéjű késsel óvatosan felvagdostam négyzethálóban, érdemes minél kisebb kockákra vágni.
Egy tiszta szűrő segítségével szűrjük le a savóról. A savót ne dobjuk ki, nagyon egészséges, felhasználhatjuk főzéshez vagy kenyérsütéshez is!
A sajtot ekkor ízesítettem be. Apróra vágott medvehagymát, csilipelyhet és kevés sót kevertem hozzá. ( Sót különben nem szoktak beletenni, csak utólag áztatják sóoldatban a sajtot, de ez nem tárolásra, hanem azonnali fogyasztásra készült, ezért sóztam meg.)
Ízesítés után lehet préselni a sajtot, ahogy a képen látjátok a sajt mintázatán én ezt egy régi zománcozott szűrőben tettem.
Az ízesített sajtot belepakoltam, ami azonnal felvette a szűrő formáját. Egy fazék tetején kitámasztottam. Egy akkora kistányért fektettem a sajtra, ami pont befedte és papírtörlőt tettem a sajt és a tányér közé, amit 10-15 percenként kicseréltem és hagytam szépen lecsöpögni.
Az ilyen lágyabb sajtokat nem kell túlzottan préselni, nagyon hamar összeállnak. Olyan 1 óra alatt érte el ezt a tömör, nem kemény, de már szépen szeletelhető alakzatát.
A hűtőben a maradék másnapra még ízesebb lett :)

Mozzarella


Ennél a sajtnál voltam a legtanácstalanabb. Minden áron készíteni akartam, de ezt is mindenki máshogy írta le. Az elkészítés módját, a hőfokot, lábasban vagy mikróban készüljön......teljes zagyvaság uralkodott a fejemben.  Aztán úgy döntöttem, hogy ez a 38 fokon való beoltás remekül működött az előző sajtnál, így maradok ennél a hőfoknál. 
Ennél a sajtnál egy teáskanál citromsavat kell a tejhez keverni még oltás előtt. Megint 3 liter tej ment a tiszta fazékba. Citromsavat beletettem, elkevertem, aztán 38 fokon beoltottam a kiskanál oltóval. Itt is letakartam és elzártam a tüzet.
Valószínű a sav miatt, de nagyon hamar kezdett összeállni. 
30 perc után ezt is szépen felkockáztam, de nem olyan óvatosan, mint az előzőnél.
A felvágott sajtot  összekevertem még a fazékban, majd leszűrtem, de egy kevés savót hagytam a sajtkezdemény alatt. Visszatettem a tűzre és kis lángon elkezdtem melegíteni és szép lassan kevergetni. Nem volt még 50 fokos a sajt, amikor gyönyörűen elkezdett összeállni. Ekkor kiemeltem a nyúlós gombócot a tiszta pultra, meghintettem kevés sóval és a kezemmel elkezdtem nyújtogatni, mint a karamellt. 1 perc alatt puha, gumiszerűvé változott az állaga és kifényesedett. Ekkor gyorsan hajtogassuk maga alá a sajtot - gombócóljuk össze és tegyük hideg vízbe. Ha sokáig nyújtogatjuk akkor megkeményedik és elveszti a szuper állagát. Kipróbáltuk, valóban beton és formázhatatlan  lesz a sajt, de könnyen rá lehet érezni a pillanatra, amikor tökéletes.
Ugyanolyan klasszul olvad, mint amit a boltban vásárolunk.

házi mozzarella


házi medvehagymás lágy sajt
A technikám valószínű, hogy nem tökéletes és van még mit tanulnom, de nagyon elégedett vagyok a végeredményekkel. Rengeteg lehetőség és kreativitás rejlik a sajtkészítésben, érdemes elmélyülni benne.
Igaz, nem olcsó mulatság, de legalább tudjuk, hogy mit eszünk.

8 megjegyzés:

  1. Csak ámulok és bámulok, nyelek nagyokat, ennél többre - sajtkészítés témában - azt hiszem többre nem vagyok és nem is leszek képes... Ez egy külön tudományág és örülök, hogy rákaptál az ízére, készítésére! Gyönyörű!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm Zsuzsa! Élveztem minden percét a folyamatnak.

      Törlés
  2. Tökéletes mindkettő, tényleg nagyon belejöttél a sajtkészítésbe, igazi profi vagy már:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves vagy Trollanyu, de messze vagyok még a profizmustól, de tényleg jó lenne kitanulni ezt a szakmát, nagyon izgalmas :)

      Törlés
  3. Mostanában ritkábban tudok jönni, de visszanézem a bejegyzéseidet. Egyre ügyesebb és ügyesebb háziasszony vagy! Ez a sajt is nagyon jól sikerült, a bonbonjaidtól pedig egyenesen el vagyok ájulva!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szépen köszönöm kedves szavaidat Marisz :)

      Törlés
  4. Csodás sajtokat készítettél! Én is készítettem egy időben, de sokkal egyszerűbben, csak ecettel összekapatva a felforrt tejet, s leszűrve. Finom volt, főleg néhány nap állás után, de erre ritkán volt ideje. Aztán elmaradt, pedig a piacra sem kell mennem házi tejért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencsés vagy, hogy van finom házi tejed :) Azon gondolkoztam, hogy az erkélyre telepítek egy tehenet - mókás lenne :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...