2013. november 15.

SZILVABORBAN FÜRDŐZŐ ASZALT SZILVÁVAL TÖLTÖTT MARCIPÁNOS BEJGLI


szilvaborban áztatott aszalt szilvával és marcipánnal töltött bejgli

Valami isteni finomat sütöttem !!! 

Mákos, diós, gesztenyés, marcipános bejglik nagyon finomak, de már olyan megszokottak. Kísérletezgetni pedig szeretek és a sütemények terén is egyre bátrabban újítgatok.
Azt eldöntöttem, hogy aszalt szilvát áztatok szilvaborban és marcipánnal egyesítem egy bejgliben, de elakadtam a kivitelezésnél. Nem tudtam eldönteni, hogy a szilvát összegyúrjam a marcipánnal, esetleg krémesítsem a marcipánt, rétegezzem őket.....Így tanácsokat kértem a Facebook-on. Marka és Dina egyből a segítségemre siettek. Megosztották velem szuper tapasztalataikat. Megnéztem Dina szaloncukorkát és Marka bejglijét, aztán megszületett az én agyamban is a terv. Nagyon szépen köszönöm az ötleteket lányok. 
Kétféle készült. Az ízesítés ugyanaz, csak a kivitelezés különböző. Első kóstolásra azt hittem, hogy tudom melyik a befutó, de most úgy érzem döntetlen az állás.
Nagyon bátran ajánlom kipróbálásra, mert elképesztő, hogy mennyire finom, lehetetlenség abbahagyni az evését.  
Miután elkészült, elmentem a boltba újabb adag marcipánt és szilvát venni :)
Ez ilyen ellapulós bejgli, mert lágy a tészta és a töltelék is. Tudom, hogy nem annyira szép a kinézete, de mi így szeretjük. Aki ragaszkodik a tökéletes kinézethez, készítsen keményebb tölteléket egy kis darált keksz hozzáadásával.

A recept hozzávalói

Tészta (4 rúd)

50 dkg liszt + 5dkg
3 tojássárgája
25 dkg Ráma margarin
2,5 dkg élesztő
1,5 dl tej
0,5 dl. rum (nálam most whisky)
2 evőkanál cukor
1 tojás a lekenéshez.

Töltelék (2 rúd)

25 dkg aszalt szilva
30 dkg marcipán
1,5-2 dl. szilvabor
1,5 evőkanál nádcukor
1 t.k. fahéj
2 evőkanál hígabb szilvalekvár

Azért írtam 4 adag tésztát és 2 adag tölteléket, mert csak 2 rúd készült ebből a finomságból, a másik 2 bejgli gesztenyés tölteléket kapott Itt a recept hozzá. Érdemes négyet készíteni egyből, mert nagyon finom, mivel először készítettem nem mertem 4-el indítani - hiba volt :). Akkor duplázni kell a mennyiségeket.


A sütemény elkészítése

Az élesztőt elmorzsoljuk a langyos tejben, rászórunk kevés cukrot.
2 evőkanál cukrot feloldunk alkoholban, nálam ez most Ballantines volt.
A margarint morzsoljuk el a liszttel.
Adjuk hozzá a 3 tojássárgáját, 1 csipet sót, a feloldott cukros keveréket és alaposan dolgozzuk ki a tésztát.
Nekem általában 55 dkg liszt szükséges ehhez a tésztához + a szóráshoz. Most 50 dkg liszttel csodás tésztát készítettem. Érdemes odafigyelni erre.
A kidolgozott tésztát fóliázzuk le és tegyük 24 órára a hűtőbe. Tízen... éve így csinálom.
Az aszalt szilvát vágjuk durvára és áztassuk be a szilvaborba. Én Kontyos szilvabort használtam, nagyon szeretem.
Legalább egy órát hagyjuk ázni, ha felszívta a bort, akkor pótoljuk, a szilvákat pedig forgassuk meg a borban, hogy mindenhol érintkezzenek egymással..
A jól beáztatott szilvákat  a borral együtt tegyük késes aprítógépbe.
Adjunk hozzá, 2 evőkanál lekvárt, 1 teáskanálnyi fahéjat, kevés nádcukrot, és k.b. 8 dkg felaprított marcipánt. Dolgozzuk össze a gép segítségével sűrű, kenhető masszává. Érdemes megkóstolni, mert a szétzúzott szilva elég savanykás lesz, ha úgy érezzük lehet édesíteni még, de az enyhén savanykás jelleget hagyjuk meg, mert az édes marcipánnal remek egységet fog alkotni a végén.
Közben rájöttem, hogy kevés étcsokoládé mehet a töltelékbe.
A megkelt tésztát osszuk négy cipóra. Bejgli készítés fázisfotókkal ITT található.
1. variáció. A marcipánt nyújtsuk vékony lappá 2 folpack között és terítsük a kinyújtott tésztára. A marcipán minden oldala legyen 1 centivel kisebb, mint a kinyújtott tésztalap, nekem 17 dkg marcipán kellett 1 laphoz.
A marcipánra simítsuk rá a szilvás töltelék felét és szorosan tekerjük fel.
2. variáció. A kinyújtott tésztára simítsuk el a szilvás masszát, majd tépkedjünk borsónyi falatokat a marcipánból és ezekkel szórjuk tele, majd tekerjük fel.
Az első variációnál a marcipán és a bor íze dominál, a másodiknál a boros szilva és a háttérben a mennyei marcipán érezhető.
Annyit jegyeznék még meg eme hosszúra nyúlt bejegyzés végén, hogy a hűtőben kelesztett tésztát, kivétel után azonnal kezdjük el megdolgozni, mert ha sokáig hagyjuk szobahőmérsékleten, akkor gyorsan  kelni kezd és szétrepednek majd a bejglik.
170 fokon légkeveréssel süssük, addig, amíg szép aranybarna nem lesz. 
Egyszer kenjük le felvert tojással a feltekerés után, majd még egyszer a sütőbe tétel előtt.
A második lekenés után érdemes villával megszurkálni, hogy a gőz tudjon távozni.

Tipp: A tésztát 6 részre osztjuk, akkor helyes kis bejgliket kapunk, amik ötletesen becsomagolva, remek gasztroajándékok lehetnek.


aszalt szilvás marcipános bejgli

12 megjegyzés:

  1. Ez aztán az igazi különlegesség! Már a napokban nekem is nagyon bejgli kóstolási kényszerem volt, de még uralkodom magamon. Nem tudom meddig bírom, ebből biztos megtudnék enni most legalább 1-2 szeletkét!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Képzeld Éva én egyből négy szelettel indítottam :)

      Törlés
  2. Nahát! szilvaborról még nem is hallottam! Nem fogtok ti ettől a bejglitől berúgni? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. lehet, hogy egy kicsit berúgunk, de legalább vidámabbak leszünk :)

      Törlés
  3. Ebben aztán minden finomság bele van töltve, mennyei lehet:) Hasonlót már készítettem, de ebben még alkohol is van, az ünnepi asztalra való:) Szép hétvégét:)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm Trollanyu, nektek is hasonló szépet :)

    VálaszTörlés
  5. Szemeztem már vele a fb-on is... juj, de megenném!!! Ide vele! :P

    VálaszTörlés
  6. Janka, ez a bejgli gyönyörűséges lett, mennyei lehet! :) Ráadásul nagyon szeretem a marcipánt és a szilvalekvárt is, úgyhogy nálam tuti befutó! :) A szilvaborral újat mondtál, nagyon fincsi lehet a benne áztatott aszalt szilva a töltelékben! :) Egyszóval szuper, viszem! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök Hankka, hogy tetszik :) Szerintem ez a töltelék valami isteni :) A szilvabort érdemes beszerezni hozzá, mert nagyon sokat dob rajta :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...